Development of Character Education-Based Modules to Improve Student Learning Outcomes on Ecosystem Material


(1) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia


Metrics→ |
Indexing Site→ | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Copyright (c) 2025 Pitri Hairani Dongoran, Syarifah Widya Ulfa
The research aims to develop educational, practical and effective character-based modules of valid, practical and effective ecosystem material. The study was conducted in SMAS Yayasan Reis Cendikia Tembung, Medan. In this study, research and development methods with model 4D. The results show assessments by experts at materials scored 92.31%, media experts at 96.43% and character education at 96.43% with valid and worthy criteria used in the learning process. Practical test results on the educators' response scores at 77.50% and learners at 78.63% which show modules are very practical to use. The module's application of learning results gained effective results with scoring a n-gain score of 0.73 with high criteria. Thus, the education-based core of ecosystem material is defined as valid, practical, and effective, and worthy of use in the learning process.
Keywords: modules, ecosystems, development, character education
DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp373-383
Abdi, G. ., & Anugraheni, I. (2012). Pengembangan modul tematik berbasis pendidikan karakter tema 6 cita-citaku. Jurnal Tematik, 11(1), 1–8.
Afriadi, R., Lufri, & Razak, A. (2013). Pengembangan modul biologi bermuatan pendidikan karakter pada materi sistem reproduksi manusia kelas Xi Sma. Pendidikan Biologi Kolaboratif, 1(2), 19–30. 382
Akbar, S. (2017). Instrumen perangkat pembelajaran (A.Holid (ed)) (pp. 161–163). PT. Remaja Rosdakarya.
Arywiantari, D., A., Agung, A. G., & Tastra, D. K. (2015). Pengembangan multimedia interaktif model 4d pada pembelajaran ipa di Smp Negeri 3 Singaraja. Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1–12.
Daryanto. (2014). Menyusun modul bahan ajar untuk persiapan pendidik dalam mengajar. Gava Media.
Devitri, S., & Srimulat, F. E. (2021). Pengembangan modul biologi materi sistem reproduksi berbasis pendidikan karakter pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Edu-Bio …, 03(02), 22–26.
Kristianti, D., & Julia, S. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika model 4d untuk kelas inklusi sebagai upaya meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal MAJU, 4(1), 38–50.
Musdalifa, N., Syuhendri, & Pasaribu, A. (2021). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif berbasisi stem terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 8(1), 73–84.
Najmudin, Syihabudin, Ma’zumi, & Jakaria. (2023). Budaya sekolah dan efektivitasnya terhadap karakter religius peserta didik. JAWARA: Pendidikan Karakter, 9(1), 128–140.
Efriani, N. P. D., Parmiti, D. P., & Pudjawan, K. (2016). Pengembangan modul ipa berorientasi pendidikan karakter pelajaran ipa kelas vii semester genap di smpn 1 negara. Jurnal Edutech Undiksha, 4(1).
Riwanti, R., & Hidayati, A. (2019). Pengembangan modul pembelajaran tematik berbasis pendidikan karakter di kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 572–581.
Riza, M. (2016). Pendidikan karakter dalam perspektif islam. Jurnal As-Salam, 1(1), 73–82.
Setyaningsih, N., & Mukodimah, T. D. (2022). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skills (Hots) Berbasis Literasi Matematika Pada Materi SPLDV. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 1739.
Sofyan, S. (2015). Pendidikan karakter. Alfabeta.
Sohilait, E. (2020). Metodologi penelitian pendidikan matematika. Cakra.
Subawa, P., & Mahartini, K. (2020). Konsentrasi paradigma pendidikan parakter Thomas Lickona pada Sekolah. Haridracarya: Jurnal Pendidikan Agama Hindu, 1(2), 149–160.
Sudaryanti. (2012). Pentingnya pendidikan Karakter Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 11–16.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualititatif dan R&D. CV. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Sundayana, R. (2020). Statistik penelitian pendidikan (Edisi ke-2). Alfabeta.
Tanjung, I. F. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Prodi Tadris Biologi UINSU Medan.
Thiagarajan Sivasailam, D. S. S. (1974). Instructional development for training teacher of exceptional children, minneapolis. National Center for Inprovement Educational System.
Wahyu Kurniyawan, Muflikhul Khaq, & Titi Anjarini. (2021). Pengembangan modul digital terintegrasi nilai-nilai pendidikan karakter pada subtema 1 Suhu dan Kalor. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1280–1288.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278.
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.