Development of ICT-Based Geometry Transformation Module for High School Students


(1) Satya Wacana Christian University, Iran, Islamic Republic of
(2) Satya Wacana Christian University, Indonesia


Metrics→ |
Indexing Site→ | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Copyright (c) 2025 Danang Setyadi, Adelia Jenny Hapsari
This study aims to develop an ICT-based geometry transformation module for high school students. This research is a development research using the ADDIE model. The results showed that the geometry transformation module developed was valid and received a good response from students. The developed ICT-based geometry transformation module can be used as an alternative for teachers to help students learn geometry transformation material. However, this module can only be run on windows-based computers or tablets. This module has not been able to run on smartphones which are generally owned by students.
Keywords: ICT-based modules, development research, mathematics learning.
Albab, I. U., Hartono, Y., & Darmawijoyo. (2014). Kemajuan belajar siswa pada geometri transformasi menggunakan aktivitas refleksi geometri [Student learning progress in transformation geometry using geometry reflection activities]. Cakrawala Pendidikan, 3, 338–340.
Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Clements, D. H., & Burns, B. A. (2000). Students' development of strategies for turn and angle measure. Educational Studies in Mathematics, 41(1), 31–45.
Dilliati, F. N., Wiryokusumo, I., & Leksono, I. P. (2020). Pengaruh media pembelajaran dan motivasi belajar terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia SD. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(2), 61–68.
Edwards, L. D. (1997). Explore the territory before proof: Students' generalization in a computer microworld for transformation geometry. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 1, 187–215.
Gianto, E. K. A., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2018). The development of MOSIRI (geometri transformation module) for high school students. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 121–134.
Gustinasari, M., Lufri., & Ardi. (2017). Pengembangan modul pembelajaran berbasis konsep disertai contoh pada materi sel untuk siswa SMA. Bioeducation Journal, 1(1), 61–74.
Hollebrands, K. F. (2003). High school students’ understandings of geometric transformations in the context of a technological environment. The Journal of Mathematical Behavior, 22(1), 55–72.
Krissantono, W., Sukmawati., & Zainuddin. (2013). Pemanfaatan media pembelajaran meningkatkan motivasi belajar ilmu pengetahuan alam kelas VI SDN 03 Kelampai. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(8), 1–14.
Laili, I., Ganefri., & Usmeldi. (2019). Efektivitas pengembangan e-modul project based learning pada mata pelajaran instalasi motor listrik. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 306–315.
Lasmiyati, & Harta, I. (2014). Pengembangan modul pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep dan minat SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161–174.
Morrison, G. R., Kemp, E. J., & Ross, S. M. (2004). Designing effective instruction. New York, NY: Merrill.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misykat, 3(1), 171–187.
Priyambodo, E., Wiyarsi, A., & Sari, L. P. (2012). Pengaruh media pembelajaran interaktif berbasis web terhadap motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Kependidikan, 42(2), 99–109.
Saida, L. N., Wijoyo, S. H., & Wicaksono, S. A. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis PowerPoint untuk meningkatkan motivasi belajar, kebiasaan belajar, dan hasil belajar siswa di SMK Negeri 3 Malang. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 3(9), 8695–8705.
Setyadi, D., & Qohar, A. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis web pada materi barisan dan deret. Kreano, 8(1), 1–7.
Sugiyono. (2011). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan modul pembelajaran matematika dengan pendekatan inkuiri untuk membantu siswa SMA kelas X dalam memahami materi peluang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 1938–1942.
Windarti. (2015). Pengembangan modul pembelajaran logika yang memuat pendidikan karakter untuk siswa kelas X SMK. Pythagoras, 10(1), 106–116.
Yuliani, K., & Winata, H. (2017). Media pembelajaran mempunyai pengaruh terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(1), 27–33.
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.