Efektivitas Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Ditinjau dari Komunikasi Matematis Siswa

Atika Jamila Jamila(1,Mail), M Coesamin Coesamin(2), Agung Putra Wijaya(3) | CountryCountry:


(1) Universitas Lampung, Indonesia
(2) Universitas Lampung, Indonesia
(3) Universitas Lampung, 

MailCorresponding Author

Metrics Analysis (Dimensions & PlumX)

Indexing:
Integrity:
Similarity:
AI Score:

© 2017 Atika Jamila Jamila, M Coesamin Coesamin, Agung Putra Wijaya

The Effectiveness of Two Stay Two Stray Model on Students’ Mathematical
Communication Skill. This quasi-experimental research aimed to find out the
effectiveness of two stay two stray model on students’ mathematical communication
skill. The population in this research was all students of grade 7
th of SMPN 10 Bandarlampung in academic year of 2018/2019 that consist of 352 students and distributed into eleven classes. Through cluster random sampling technique, VII H consist of 32 students and VII J consist of 32 students were chosen as the research
sample. This research used the randomized pretest-posttest control group design. The
research data were obtained by the essay test of mathematical communication skill on
topic of ratio. Analysis of research data used the Mann-Whitney u test and z test. Based
on the results of this research and discussion, it concluded that two stay two stray
model was effective in terms of students’ mathematical communication skill.

Keywords: effectiveness, mathematical communication, two stay two stray

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v18i2.pp26-37


Azwar, Saifuddin. 2016. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.Jurnal Pendidikan MIPA, Volume 18, Nomor 2, Desember 2017, Hal. 26-37

Fauziah, Anna. 2016. Desain Soal Matematika Tipe PISA pada Konten Uncertainty dan Data untuk Mengetahui Ke-mampuan Argumentasi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional dan Lokakarya PISA 2016. (Online), (http://eprints.unsri.ac.id./69/, diakses 30 November 2018.Palembang: Universitas Sriwijaya.

Jusmawati, Upu, H., dan Darwis, M. 2015. Efektivitas Penerapan Model Berbasis Masalah Setting Kooperatif dengan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Matematika di Kelas X SMA Negeri 11 Makassar. Jurnal Daya Matematis.

(Online), Vol. 3, No. 1, (http://ojs.unm.ac.id/index.php/JDM/article/view/1314), diakses 20 Januari 2019.Kemendikbud .2016. Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Mahmudi, Ali. 2009. Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal MIPA UNHALU. (Online), Vol. 8, No. 1,

(http://staffnew.uny.ac.id/upload/132240454/penelitian/Makalah+06+Jurnal+UNHALU.pdf), diakses 08 November 2018.

Mulya, Nana. 2015. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal PISA Di Kelas VIII SMP Negeri Banda Aceh Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi diterbitkan. (Online),

(http://etd.unsyiah.ac.id/index.php?p=show_detail&id=13405), diakses 29 Desember 2018. Banda Aceh: Universitas Syah Kuala.

Nasution, M. K. 2017. Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan. (Online), Vol. 11, No. 1,

(http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/studiadidaktika/article/download/515/443/), diakses 23 Mei 2019.

NCTM. 2000. Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. (Online),

(https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_Executiv

eSummary.pdf), diakses 28 November 2018.

OECD. 2016. Programme For International Student Assessment (PISA) Result from

PISA 2015 - Indonesia. (Online), (https://.oecd.org/ pisa/PISA-2015 Indonesia.pdf), diakses 19 September 2018.

Puspaningtyas, Nicky Dwi. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe

Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi

Matematis Siswa. Skripsi tidak diterbitkan. Bandarlampung: Universitas

Lampung.

Qohar, Abd. 2011. Pengembangan Instrumen Komunikasi Matematis untuk siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika. (Online),

(https://eprints.uny.ac.id/6968/), diakses 21 Oktober 2018.

Sari, Arnida. 2018. Penerapan Model Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS)

Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika.

(Online), Vol. 2, No. 1,

(https://media.neliti.com/media/publications/269831penera pan-modelkooperatif- two-stay-two-stray-49133cb2.pdf), diakses 17 Februari 2019.

Silalahi, A. 2017. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif TSTS (Tipe Two Stay

Two Stray) Ditinjau dari Keaktifan dan Kemampuan Komunikasi Matematis

Siswa dalam Pembelajaran Matematika Siswa kelas IX SMP Negeri 2 Depok

Sleman Semester Gasal Tahun Ajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan

Matematika. (Online), Vol. 6, No.3, (https://journal. student.uny.ac.id), diakses

Oktober 2018.

Syarifah, Imroatus. 2017. Efektivitas Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay

Two Stray (TSTS) Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Matematika. (Online), Vol. 6, No. 5,

(https://journal.student.uny.ac.id/ojs/ojs/index.php/pmath/article/viewFile/7791/7418), diakses 01 Maret 2019.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.